Hoofdmenu / / Praagroute  
fichtel-top

Fietsen naar Praag

Contrôle-fietsen voor de FIS
in een koud April 2008




groen = alternatieve route

Tochtdagen slapen in via


[nijmegen]
080402.woensdag drevenack wesel
080403. donderdag lunen werne
080404. vrijdag. pöpsel hamm
080405.zaterdag cappel lippstadt
080406. zondag cappel büren
080407. maandag paderborn -
080408.dinsdag scherfede -
040809.woensdag helmarshausen warburg
080410.donderdag stammen hann-münden
080411.vrijdag. bad-sooden hann-münden
080412.zaterdag eisenach -
080413.zondag eisenach bad-salzungen
080414.maandag breitungen vacha
080415.dinsdag trostadt meinungen
080416.woensdag strössendorf coburg
080417.donderdag bad-berneck bayreuth
080418.vrijdag. bad-berneck kulmbach
080419.zaterdag. marktredwitz kösseine
080420.zondag. marktredwitz mehlmeisel
080421.maandag horni-zandov frantiskovy-l
080422.dinsdag konstantinovy-l mariënbad
080423.woensdag komárov plzn
080424.donderdag zadni-treban rokycany
80425. Vrijdag. zadni-treban praag
080426.zaterdag praag

Wat, waar & hoe , wie, waarom .

Wat:  
De FIS-fietsroute naar Praag moest gecontroleerd worden en diverse alternatieven bekeken / uitgezocht / ontwikkeld.  
Dat betekent ook wat meer rijden dan normaal. Deze Praagrote is een 1000km., toen we klaar waren zat er iets meer dan 2000 op !

Waar & Hoe:
Vanaf Nijmegen tot aan Praag gefietst, terug met de nachttrein. We fietsten op de -voor ons- bijna nieuwe zwitserse frames met een rohloff naaf en 50mm dikke antilek -banden, zelf gecombineerde cantilever-remmen, bagagedragers voor en achter, en de kaartenbak voorop.

Wie:
Tot bijna aan de Tsjechische grens deed ik het alleen, want controlefietsen is niet zo leuk als vakantiebezigheid: elk ogenblik sta je stil om te kijken of een slechte navigator op die plaats mogelijk een fout kan maken bij lezen van de kaart of gebruik van de tekst.
Vanaf het Fichtelgebergte reed mijn dochter Talea mee tot aan Praag: dat was soms ellende -twee gelijke eigenwijze karakters- maar vooral plezierig en ook heel handig bij het rijden van een alternatieve route: daarom tos je gewoon. Bovendien bracht ze mooi weer mee !

Waarom:
De schrijver van de route had de indruk dat de oplage bijna was uitverkocht en dat (dus) vóór de zomer een nieuwe editie moest komen. Niemand kon vroeg in het jaar fietsen, behalve ik, maar het moest voor mei, want dan gingen we als echtelieden de Noordzeeroute afmaken.
Dus werd het fietsen in april, met een sneeuwvoorspelling en een virusinfectie op de dag van vertrek.....  Lees verder.

Deze rapportage is voor zowel de FIS-ers als voor de eigen achterban: een ieder haalt er uit wat hem/haar goeddunkt.  [per 2013 slechts enkele FIS-stukjes laten staan als illustratie hoe je een controle-verslag maakt...]
Heb –tenzij anders vermeld- alle route-varianten gereden, zodat er volledige info is. 

Daarnaast is aangegeven welke routepunten zouden moeten worden opgenomen in de “verbeteringen” op de website, opdat mijn tocht zinvol is geweest...


080402.woensdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
106 5:57 32 17 11:20 Nijmegen 19:20 Drevenack 8-11 Heel veel buien, op 1 na alles ontfietst
76
vanaf grens
4:08
vanaf grens







Harde wind achter de hele dag: mee: 26-30 km/hr., tegen 15-17 km/hr.

wezelMooie route; Rees viel wat tegen. Wesel gewoon grote stad.  Moe ná Wesel.

Door die ezel ...?

Niet best geslapen bij boer uit adreslijst: harde veer in de rug en een snelweg op 100m.


FIS

Kaart1 Laat bij tekst de 3 straatnamen weg. Geeft al fietsend geen extra info, leest minder efficiënt.
Kaart2 emmerich: zie plattegrond  : begint op kruispunt B8 , gaat TOT SPOOR.{algemeen geef aan wanneer je overschakelt van grote kaart naar stadskaart, v.v.}

10,5  …… pijl omhoog RECHTDOOR (als extra tekst)  [volg verder hoofdroute]

(1)  …tot kruispunt Alter dijkweg / huetsche strasse pijl rechts.

(2) „zur rossau“ achteraan de tekst plaatsen.

Straten Rees vanaf markt niet gecontroleerd
Kaart3 vervang (4) en (5) door : gewoon de rijndijk volgen.
Kaart5 …..niet echt gezellig…, MAAR WEL MET WINKELS

(2) WO:   TXT: bij nieuwbouw niet de bordjes, maar gewoon de ex-spoorlijn blijven volgen, dan vind je de route pijl links .
    OW:    TXT: route tot ex-spoorlijn , daar pijl rechts.

OP de bismarckstrasse: pas op ! bordje staat aan de overzijde van de straat. Daar pijl links (galgenheide)

(3) WO: =OK.   OW: bij kruispunt met orthöverweg rechtdoor, einde: pijl rechts: weer op route.
Kaart6 (1)    WO. Bospad opmerking overbodig: kan niet missen. Ter plekke beter NIET langs de hoofdweg naar de stad: kom je de stad niet leuk binnen. {kwestie van smaak} {als je -zoals ik- eerst te ver doorfietst naar het dorp en op de hoofdweg eindigt, ga je daar rechts, maar dan is het bospad pas 3km na de bebouwing en er is een mogelijk verwarrende richtingaanwijzer midden in de bebouwing: daar is ook een soort bospad…}

(2)    OW: vanaf bospad komend de VW oversteken, dan pijl rechts.

Romaans museum ligt aan de route

(3)    slecht stuk Ahsen: helemaal geen moeite: gewoon kleine versnelling nemen niet te bang zijn voor water en modder. Er komen later wel slechtere stukken. Te overwegen is de waarschuwing weg te laten.  [het Dahler Holtz  was erger (na veeeeel regen) ; snap de waarschuwing Dahler holz bij droogte niet: is redelijke steenslag in dat geval]

Plaatje Haltern niet nodig: perfecte borden

080403. donderdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
99 6:32
15 9:00 Drevenack 18:20 Lunen 5 -7 even zon : 11 C

Wat wind mee, eerste hellinkjes. 
[word me nog wat, ben óf te moe, óf de rohloff moet een groter kettingwieltje: moest naar de 4e en zelfs even naar de 3e versnelling !]
Lange uitregenbui rond Haltern (paar uur) véel te nat / koud geworden. 
Leuk: blouse drogen door het regenjack er over aan te doen. Ja, ja, die moderne materialen doen het soms ook nog…
Bij aankomst te moe: volledig in het zweet.
 
Hotel  met eten 100 €, slechte service alles op winst : zum Persil


Je komt hier vlak langs en door het oude Duitse industriegebied - waar een enkele mijn nog werkt....



En nogal wat volume aan water en elektriciteitstromen

Tel het aantal 380 kV circuits eens...





De Lippe stroomt best hard, na al die regen





Oude stuw en brug tot fietsroute omgetoverd..


FIS

Kaart-7 (1)    ga daar linksaf, blijf op het FP …  [nix K19]

(2)    volg vanaf Romberg de R6  [rest txt weg] tot het centrum Werne. [na te bellen zobel fremdenzimmer: 02389-2686]

In lopende tekst:  wij binnen…..langs het natur…gaan we   in het centrum en vervolgen door de …

in Werne is de route naar de stad veranderd: je komt nu direct op het plein voor het voetgangersgebied uit. De saline (gradierwerk) komt er niet meer aan te pas. (hoogstens als een leuke detour aan te bevelen

Beschrijving:  volg route tot VW in de stad. Bij Stoplichten over. Pijl rechtdoor. Op plein daarna  pijl links , pijl links: steinstraße., etc
[nog simpeler en ook leuker is : op plein daarna  pijl links en rechtdoor het voetgangersgebied door. Aan einde rote pijl rechtdoor vervolgen : alte Münstersraße.]

{volg je de bordje römer route zoals nu aangegeven, dan kom je vanaf de verkeerde kant bij het gradierwerk en volg je braaf de römer route –die daar geen kleurtjes heeft-  dan blijk je na een km of 5 op de Rode römer te zitten…. (Ja, ja, oriënteren bij zware regen is een kunst…), dus aanwijzing over römer echt weglaten. Pas veilig ver buiten de stad is het weer OK.}

Bij Alte Farht is de omleiding er nog steeds

(1)    het pad door Dahler Holz is slecht matig , maar mooi.  Bij droogte of …

080404. vrijdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
107,5 5:31  36 15 9:40 Lunen 17:40 Pöpsel 7-8, eventjes 11 Weinig wind, beetje regen; wel koud
87,5 + 20 stukje kanaal

 






Pension met bord op de route. 35 € voor 1 mens , 60 voor 2 mensen. Verder prima.
Iets rustiger aan gedaan. 
Slechts beetje zweterig: gaat al beter, of langzamer ? Einde dag hielp thee met een dextrose tabletje om de loopneus en verkoudheid te onderdrukken… ?!   Nu een fleece aan ipv de overgooier. Zadel wat hoger, stuur wat rechter: fietst beter hier. (spieren worden ook al sterker). 
Wat hersteld van slaapgebrek eergisteren en de race… van het ei-ontbijt gisteren.

markt WerneWerne is een mooie oude stad; een versnapering of -goede en betaalbare capu in het stadhuis-café is de moeite waard.

Er zijn ook nog (herstelde) Radierwerken : zoiets hoort bij een echt kuuroord. 


Oude industriecomplexen omgebouwd tot moderne musea.  
Nog eens apart heen gaan...





FIS


Als je die hele tocht door Hamm niet wilt doen (je wordt er ook niet veel wijzer van..) kan je veel beter het kanaal pakken. Via de brug waar je van oever wisselt, ben je direct in het stadshart.
Kaart-8 Bij „zum bergwerk“ : langs de kolenheuvel einde pijllinks – langs de weg, Niet langs het fietspad.

Tekst: Vanaf het station  en door het voetgangersgebied bereiken we de Südring. Daartoe na voetgangersgebied éerst oversteken  en dan pijl rechts südring.(de bordjes wijzen anders) fietsen…

Op holumerweg pijl links pijl rechts !!!!

Beschrijving kanaal OW:  eenmaal langs het kanaal fietsend, Niet de route volgen, maar verder langs het kanaal rijden. Bij de7e brug (vlak vóor de treinbrug) na de brug  pijllinks  naar boven, pijllinks brug over, pijllinks langs kanaal oever verder. Bij brug bij de elektriciteitscentrale omhoog en pijl rechts richting centrale. [Heb vanwege de harde wind de route OW slechts tot aan de stadsbrug gedaan, niet tot aan de centrale.]
Kaart 9 Pas op: soms is men wat slordig en verwisselt de römer-rood met de römer-groen bordjes: geeft de nodige verwarring. Heb er zelfs een paar omgedraaid; ja, ja , na 3* check…

Hovestad: het parkje rond het kasteeltje vond ik toch wel leuk; wat is „nodig” ?

(2)    ….overgeslagen worden want je ziet er toch nix van.
Pijlrechts, direct pijl links : bronickerstraße.

Bij Büninghausen waar het pad op de VW komt: daar klopt er nix van: römer groen wijst naar zuiden, römer rood wijst terug en nix naar noorden over de brug. Hier dus: steek VW over en pijllinks over de brug.

[Speciaal  voor FIS:  Het heeft me heeel wat fout rijden opgeleverd dat de kaarten zo´n kleine schaal hebben: zelfs met bril is het vanaf het zadel matig te lezen en dan komen de fouten vanzelf; bij elke kruising afstappen om goed te lezen is net een stap te ver, maar dat zal je dan weten óok….
Waarom geen rustiger kaartbeeld zoals de Duitse ADFC kaarten, waar je allen de fiets gerelateerde zaken ziet ?
Het plan om alle info op 1 bladzijde bij elkaar te zetten lijkt me goed: hetbijgeplakte is handig. Slechts de algemene blabla over route en steden en bezoekwaardig kan dan op een andere pagina.
Waarom de gele driehoekjes en vierkantjes niet in de tekst gezet? : refereert veel makkelijker.
Je kan er ook aan denken te blabla info van een tekentje te voorzien op de kaart, zodat men dan eventueel kan omslaan om te zien wat er te zien/doen is.]


080405.zaterdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
90,7 4:24 28  16 ~9:00 Pöpsel 20:20 Cappel 5-8 's Morgens goot het; tegen de avond was het dus droog, maar 4 ° .

Geen duidelijke aankomsttijd omdat ik op de spitsing van de routes naar Cappel en naar Lippstad werd opgevangen door een zekere Dieter, die zeer behulpzaam bleek, een man van 70 die ook langeafstandsfietser is/was en -naar later bleek- bij de gemeente Lippstad bekend staat als de fiets(paden) fanaat. (maar ze luisteren wel naar hem). Goed, met hem in de stromende regen half Lippstad rondgereden om me de beste routes te laten zien, koffie gedronken, etc.

Hij leverde me kletsnat af bij 'Zum Jägerkug' aan de Röm. route naast de kapel in Cappel. [1 pers.40€ ,2 pers. 60€] . Wel zeer goede service en gezellig. Na een broodnodige hete douche wat bijgekomen. Soep gekregen (gratis dus). 

Om 5 uur werd het droog en het leek me structureel op te klaren, dus heb ik de romeinse weg boven langs Lippstad maar gereden en het hele rondje gecontroleerd. Om 20:20 weer thuis.

Ben twee dagen hier gebleven om alle alternatieven te fietsen en goed te bekijken. Op maandag nog uitgebreid met de VVV overlegd; daar kwam Dieter ook binnenwandelen om met de ambtenaar over mijn en zijn bevindingen te praten. Zijn en mijn aanwezigheid versterkten elkaar. Al met al denk ik dat we de beste routes nu hebben - die trouwens niet heel erg afwijken van de oude - en hebben we de suggestie om pictogram van FIS te leveren dat ze dan willen gebruiken om de mensen de stad UIT te krijgen, wat nu eenmaal altijd het grootste probleem is.


FIS

Ik vat hier het resultaat samen voor de routes rond en in Lippstad:
alg. De veel te kleine kaart van de binnenstad maakt het er niet makkelijker op; neem een mooie plattegrond voor jullie mee.
{de kaartjes zijn voor mij allemaal te klein, maar dat meldde ik al geloof ik.... de paarse marker-streep verduistert meer dan dat ie helpt. Zorg voor rustiger kaart waar alle niet-relevante info uit weggehaald is.}
Romeinse route bovenover Deze geeft niet zo heel veel meerwaarde. Een bezoek aan Cappel is interessant, en daar is ook dat goede hotel; voor de rest...  pfff... Volg de bordjes. Ook hier soms röm.groen en röm.rood verwisseld, maar dat geeft geen echte moeilijkheden.
Lippstad ingaan WO Volg Röm. tot over de brug Lippe. Daar splitsing:  Röm. gaat pijl links naar Cappel [zie 1]; naar Lippstad gaan we hier pijl rechts: fp langs de Lippe.
Bij weg omhoog, oversteken, en vervolg op fp (met de Lippe beneden rechts). Wordt na enige tijd de Soester straße. Aan einde rechtdoor over de stoep de binnenstad in (poststraße). Al snel zie je links de kerk; daarnaast zit stadhuis en VVV (Markt). Einde én het startpunt voor de verdere routes.
    {dat leek ons handig}.
De route naar Büren. Verlaat de Markt via Rathausstraße, pijl rechtdoor (Geiststraße), pijl rechtdoor Esbeckerstraße, na de Hella fabriek komt een onderdoorgang: pijl rechtsaf  (Am Mondschein). Verder oude beschrijving.
De route naar Paderborn. Verlaat de Markt via Langstraße, pijl rechtdoor (Lippertor), bij grote kruising pijl rechtsaf (Lipperoderstraße), vlak voor rails pijl schuin rechts: fp , gaat later langs kerkhof. Na onderdoorgang pijl schuin rechts aanhouden, over beekje pijl schuin rechts de Lippe blijven volgen, B-weg met hekjes oversteken. Einde pijl rechts: fp langs de weg. Pijl rechtdoor naar Mettinghausen, bij splitsing pijl rechtdoor (Bökerstraße). Bij brandweer pijl rechtdoor op de Römer route naar Paderborn.
De route van Paderbon Bij brandweer Röm. verlaten: pijl rechtdoor naar Mettingausen, vandaar na 3,5 km pijl links (An der Kissekolken). B-weg met hekjes oversteken. Bij bos pijl links over brugje. Later pijl rechtdoor. Na begraafplaats pijl links naar centrum. Ga naar de kerk (Markt).
De route Lippstad uit OW Verlaat de Markt via Marktstraße, op kruising pijl links (Cappelstraße), pijl rechts (soeststraße), einde : oversteken, naar beneden fp langs de Lippe, na enige km. pijl links Römer route volgen [rechtdoor gaat naar Cappel: niet ver en een bezoekje waard].

080406. zondag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
119 7:33 49 15  9:10 Cappel 20:50 Cappel 4-9 van fijn tot  sneeuwjacht


De route over Büren gereden, met trein terug. [magenta kaartkleur]. Terug  tegen negenen (en toch nog eten gekregen
: lekker.).
Vanaf het vertrek tot Büren redelijk weer: weinig wind (mee) , 4° en droog.
Stukje vóor Büren in de windschaduw van het dal zitten eten: er kwam zon, het werd zo maar 9°  en alle dubbele lagen konden uit: heerlijk! het leek wel vakantie !
In Büren zit midden op de Markt een perfecte konditorei: grote stukken en lekker. Ga zelf maar proeven (Steinmeiers).

De prijs voor dit alles was dat het behoorlijk begon te sneeuwen: het een uurtje bezien en toen toch maar gegaan: het sneeuwde nog twee uur door. Soms een dichte sneeuwjacht met een meter of 5 zicht en -2°  : bah !
De eerste boer buiten de bebouwing heeft de bordjes 90° gedraaid: in de sneeuwjacht naar boven, steeds steiler (2e versnelling!) boven naar rechts, later weer rechts, door boomkap, daarna rechts afdalen naar rivier. Dus mooi drie zijden van een vierkant gemaakt, maar je kon nix zien en de weg naar boven zag er uit als een spiksplinternieuw aangelegd fietspad.

Afgezien hiervan was de route qua uitzichten vandaag prima: daar hou ik wel van , en het was een prettige afwisseling met de vorige dagen.

verhaal brugje: Het brugje bij Scherferde: het is nieuw en NIET smal, wel redelijk steil:  1 op 1, maar goed te doen. Echter: moest mijn schoenen en sokken uit en de broek omhoog: tot over de bracket door snel stromend water van een paar graden om de brug te bereiken en van de brug af het zelfde: lastig en verdommes koud. Als voordelen kan ik noemen dat de tassen op waterdichtheid zijn getest en dat de ketting goed is schoongespoeld   ;

Verder wilde ik in Scherfede zo snel mogelijk naar Warburg om nog een trein te kunnen halen. Maar had de kaart van dat deel niet bij me en de bordjes leken het af te laten weten.. Er werd me de kortste weg gewezen: ben de halve wereld rond geweest.... en het liep al tegen 7nen en ik moest echt nog  treinen naar Lippstad.
Analyse bij een latere gelegenheid. Uiteindelijk bracht een man met hond me in de stromende regen -heel langzaam fietsend vanwege de hond, ik haast hebbend- me naar de rand van de stad, daar 1:4 omhoog en om 19:10 station. Kaartje OK; fietskaartje kreeg niemand uit de automaat. 
De IC van 19:33 --20:24 lippstad , 200 km/uur ja, ja. (en daar fiets je dan een lange dag over...). Bij uitstappen pas de conducteur: u stapt hier uit ? Laat de kaartjes dan maar.... pfff. 

FIS
vanaf hier per 2013 weggelaten

080407. maandag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
54,5 3:33 21  15   9:40 Cappel 15:40 Paderborn. 1 -2 Heel veel duurregen, rond vriespunt


Schoenen en broek doorweekt. In JH is een droogkamer. Bij de fiets-super even verderop een paar overschoenen gekocht – waar ik nooit aan wou...: houden we het morgen tenminste droog. Deze kou was voor mij erger dan de sneeuw van gisteren. 
{die fietssuper was op zich wel bijzonder: naar grove schatting 4000 fietsen in een grote hal, van redelijk bekende merken, wel middenklasse en lager. Vooraan een grote winkel waar ze 'alles' verkochten (behalve low-riders en goede tassen)}

's Morgens nog naar Raadhuis in Lippstadt : reeds gemeld, Dieter fietste nog mee richting Paderborn. Verder nix bijzonders gezien, nix aan, blij dat ik onderdak ben. 

Raakte ergens in de weilanden vlak voor Paderborn de weg kwijt, maar dat bleek mijn eigen schuld: zag een bordje naar rechts en keek niet goed door de regen, die met de tegenwind in m'n gezicht sloeg: straf.  Was ander bordje, wat er een beetje op leek. Weer 4 km kwijt....

De baggerapparatuur die ik zou moeten zien was er nauwelijks en zeker nix spectaculairs: de route is niet erg interessant, `ook niet bij droog weer.

De baas gaf me een paar uur op de JH computer om te typen: dat was praag 1 , die jullie reeds ontvingen.


080408.dinsdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
35,1 2:45 35 12  9:30 Paderborn 13:30 Paderborn  12°
heel-even
Mooi weer ! 
56,5 t= 3:50 51 14
routesplitsing bij de snelweg
Scherfede 7° tot 8° De hele dag de zon erbij



's Morgens heel Paderborn gedaan: alle routes in en uit gereden en gecontroleerd en aangevuld zodat je via het Slot -waar toch iedereen even heen wil- kan rijden.. 
Ook nog bij VVV geweest die er een Raadhuisknecht bij haalde over kleinere zaken:
1.als je de Röm. route verder wil volgen -wat WIJ niet doen- dan ontbreken de bordjes vanaf een fietsonderdoorgang, waaraan wordt gesleuteld.
2. De JH is slecht aangegeven.
3. De routes zijn goed op te pikken vanaf de kerk, maar slecht vanaf het centrale plein in de binnenstad met winkels (waar ook de VVV zit, met een zeer sjieke cappuccino twee huizen -sorry: panden- verderop). Gesuggereerd dat ze daar een algemeen verwijsbordje plaatsen met 'alle fietsroutes , zoals ze in Engeland wel eens doen.

Mooi weer !  Slechts in overhemd gereden.

Het laatste deel van deze alternatieve etappe is minstens even pittig als de originele route. Wat is nu beter? Paderborn is apart met die bronnen, maar van Lippstad tot daar is het nix. Denk er nog even over na.

Hotel in Scherfede: 'Rose' is nix:  ligt aan 2 zijden aan drukke weg. Ik zat in 'Wulf'. Best redelijk, enorme portie spare ribs voor 8 €.

{R: de oren-piep is bijna weg ?! , maar daarvoor in de plaats beginnen aderen zeer te doen: wet van behoud van ellende. En de vermoeidheid gaat maar langzaam weg: toch nog last van die virusinfectie, denk ik.}


040809.woensdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
61,5   4:26 38 17 9:30 Scherfede 17:05 Helmarshausen 9-10 lekker: geen zon, maar wel droog !


warburgJH .:  Schoolklassen op muziekweek. Lekkere helling naar de JH: 1 op 9.  Op zich de JH wel OK: van alles aanwezig t/m een sauna.

Eigen kamer mer douce/wc en ontbijt en avondeten voor 22€  -- Hollands he` ? 
Ze willen geen toegang tot computer geven en de openbare is kapot. En toen was de TV-kamer ook nog dicht, en waren er geen fatsoenlijke tijdschriften en helemaal geen boeken.....hmmm.

Vandaag rode kaartkleur. Onderweg uitgebreid Warburg bekeken. Wel leuk. De weg erheen direct gevonden (i.t.t. twee dagen eerder...). Ik had zondag gewoon de route moeten volgen in plaats van me te laten 'helpen' met de kortste weg. Ging dus fout bij Wethen, toen.

trendelburgOok Trendelburg bezocht, mooie oude burcht. Was ergens in 1300 nog in het bezit van de Falkensteiners, dus dat wordt weer uitzoeken hoe het met dit stuk familiebezit is gegaan...  leuk met de conservator staan praten. Is waarschijnlijk inderdaad onze broedertak, maar hij had ook geen info verder....

De weg door het dal was wel mooi, niet moeilijk of zwaar (behalve als je zo nodig de berg van Trendelburg op moet...)




080410.donderdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
56,2 3:41 48 15  9:00 Helmarshausen 14:05 Hann.Münden 5 – 6,8 Vandaag zwaar bewolkt met af en toe een spat regen
48,5 3:02 52 14  14:20 Hann.Münden ~19:00 Stammen
(in bos op berg 4 C , daar lag ook nog ijs)


Vandaag magenta kaartkleur:
Er zijn kabelpontjes met de kabel ver boven water en de pontbaas heeft géen haast.... lekker kletsen, “over 10 minuten komt er nog een bootje, daar wachten we toch even op: het stroomt zo hard...  wel 12 of 13 km/uur en het staat ook 2,8 m. te hoog.”  Dat was te merken in en rond Bodenfelde, waar alles onder stond: even een alternatief zoeken.

In Oedelsheim een goede fietserkroeg/hotel/etc. naast het fietspad: Kronenhof.

De weg later door het Weserdal leek een beetje op de Donauroute: makkelijk, goede bordjes, breed glad fietspad en om de 8 huizen een zimmer-frei of iets dergelijks.

In Hann.Münden aangekomen was de JH nog dicht, dus geen bagage af te geven: dan maar met volle bepakking de bult over: OW. Heuvelop was wel te doen, nadat ik met de kleding de juiste warmtebalans had gevonden. De mensen kijken wel gek als je bij 5 graden in je overhemd met opgestroopte mouwen voorbij komt. De afdaling naar Liebenau was wel spectaculair met een kletsnatte weg.  Aankomst ~ 18:00 .
Aldaar maar eens naar het station gevraagd – gevonden- en ja: er rijden treinen, allen maar 3 per dag ri. Kassel alwaar je kan overstappen, nietwaar. {ze moeten die voorlichter in Hann.Münden even kielhalen...}. Daar er nergens te slapen viel, maar besloten het rondje langs de rivier opnieuw te gaan fietsen en te zien waar het schip een haven vindt....  Het echtpaar dat me het station wees kwam het huis uit toen ze me zagen aankomen: ja die trein: dat dachten we al. En dat hotel: tja , de kamers zijn door de gemeente opgeknapt en hij moet dus gasten ontvangen, maar hij heeft er geen zin in, en nu is zijn vrouw ook nog weggelopen... dus... en volgens ons is er voorlopig langs de route nix.... weet je wat: we hebben een grote bus: achterin met die zooi: we brengen je wel ergens.
Dat werd dus het hooihotel in Stammen, vlak bij Trendelburg. Heet eigenlijk Hofgut.de   Het hooi leek iedereen toch wat koud, toen eerst een kamertje er tegenover, maar dat kostte verwarming van de hele vleugel van een 100 m. lengte en zou wel even duren, dus uiteindelijk in een vakantieappartement mét werkende verwarming. 20 € all in.
Mijn goede feeën 5 € voor de benzine gegeven (mag de FIS betalen..) . Als iemand nog eens een ballonvaart met hen wil maken: f-neumeyer@online.de <mailto:f-neumeyer@online.de>

Lekker warm gestookt en brood & thee klaargemaakt. Morgen dus nog maar eens het rivier-rondje naar Hann. Münden rijden... hmm.

Wat opvalt:
1 de stilte
2 dat er geen leven in de bossen is
3 dat er op deze alternatieve route weinig uitzicht is (behalve het stukje na Hofgeisnar omhoog: een paar kilometer)

1 & 2  gelden trouwens voor bijna de hele tocht tot nu toe, zeker voorbij Lippstad.


080411.vrijdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
84,5  6:47   36 13  9:20 Stammen 17:20 Bad_Sooden 14 C volle zon

Het leuke pension in Allendorf uit onze lijst had geen computer beschikbaar en belde me door naar parkhotel_schwanenteich midden in het kuuroordgebeuren van Bad_sooden. Kon wel computer gebruiken, maar beetje moeilijk. Kom ik om 6: 30 beneden: ja we hebben een betere oplossing: hier heb je de laptop , hij staat al aan, neem maar mee – niet struikelen-  tot morgen.  

Groene kaartkleur:
‘s Morgens bij Trendelburg eerst die Wolkenbruch bekeken en toen maar -eigenwijs en dom- bedacht dat ik wel rechtdoor de berg over kon: zou toch zeker 20 km. bocht schelen... Dat deed het ook, maar het was wel even zweten over Friedrichsfeld en Gottsbüren.



Bij de Weser aangekomen de westelijke oever gevolgd: jullie hebben gelijk: die is niet leuk: groot deel fp langs de weg: blijf maar lekker op de oostoever! Lekker rondgetutterd in Hann.Münden: wat een mooie -en vooral grote- vakwerkhuizen. Bij een stehcafe prima capu met appelding voor 2,8 € (vergelijk even met morgen). 

Het leek ‘s middags wel vakantie: 14 C , volle zon ! Dat je in een dal altijd wind mee of tegen hebt, is bekend. Nu lekker fris tegen. Hindert niet hoor, blijft heeeerlijk. Trouwens later op de middag kreeg ik die harde wind achter: dat was nóg leuker. 


De route langs de Werra wordt steeds mooier en is goed te fietsen en goed bewegwijzerd. Nauwelijks iets te melden. Ook dat was vakantie.

Het bochtje voor Lindewerra stond als matig op de kaart, dat klopte wel: dikke prut, waar je nauwelijks doorheen kon sleuren. Vooral niet stoppen met trappen!  Waren er twee echtparen die midden op het smalle pad stonden met acht voeten dik in de blubber: geen beweging meer in te krijgen. Daar moest ik dan nog slippend langs zien te komen ook... De volgende dag zag ik ze weer en hebben we er eerst om gelachen en toen nog bijna een uur staan kletsen..

Even verder is het pad trouwens aanzienlijk opgeknapt: andere gemeente zoals de passerende wegwerker vertelde. Het stuk Is trouwens zo slecht omdat het een grenspad was, dat bewust blubberig moest blijven , zodat er geen aan land klimmen bij was. Kijk aan het einde maar eens achterom naar boven: daar zie je de echte grensweg nog bijna ongeschonden lopen.


080412.zaterdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
84,5 5:18 40 15 10:15 Bad_Sooden ~17:00 Eisenach


Vertrek 10:15 (eerst nog snel wat zitten typen). Op het grote badplein koffie genomen: 1 capu voor 4,20  ? !!! Parijs naast de eifeltoren is goedkoper. Toen er een oudere -niet zo rijk te schatten- dame ook koffie bestelde, ongevraagd een hele kan kreeg, haar beklag deed en te horen kreeg dat ze dat dan maar had moeten zeggen, was mijn maat vol en heb de zaak gemeld bij de VVV. Leek het er mee eens te zijn. Dus: wel kijken, niet kopen aldaar. ga gewoon naar de overkant (de ossies) : in Allendorf heb je a) mooiere huizen/straten b) koffie_met voor 2,50.

oude DDR grenswegVoor Eisenach haalde ik een dame in, die me op de steile helling van Hörschel versloeg. Enfin, leuk, heeft me dit hotel bezorgd, stad laten zien, op zondag nog wandelexcursie naar de Wartburg. Ook al een europafietster die NSCR in het jaar van totstandkomen deed, etc. Tijd van aankomst..??





080413.zondag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
29,56 2:38  38  10  9:00 Eisenach 12:00 Bad Salzungen 14 C Bloemkoolwolken


Vandaag de Rennsteigroute gereden met slechts 1 tas mee. [Groen in kaart] Bad Salzungen wat rondgereden en de trein terug.
Was wel zwaar, maar lichter dan alle verhalen deden vermoeden. Zou het niet met kinderen/ ouden_van_dagen, etc. doen.

Vanmiddag, zoals gezegd een potje cultuur, met een hagelbui als uitsmijter. [is het goede pak ook eens nat].


080414.maandag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
77,58 tot route 5:18  50 14 9:40 Eisenach 17:50 Breitungen 4-12 °
92,7  totaal 6:28






best aardig: 80% droog, de rest buien


Vandaag vanaf Eisenach de officiële route langs de Werra gevolgd.
Best nog een heel eind dus, zeker als je het vergelijkt met de Rennsteig  route; aan de andere kant : die zouttoestanden had ik niet willen missen. Bij het Rennsteig centrum nog een paar kaarten versierd met alle loop- en fietsroutes in de wijde omtrek : iemand belangstelling?

Daarna nog een stukje doorgereden tot aan Breitungen.  Opgepikt op de brug door kunstenaar / ex. bouwvakker die nu werkeloos is en binnenkort zijn pensioen krijgt. Was blij met een nieuw gezicht. Mee naar huis, wat kletsen. Later naar onderdak: vol met Hongaren, tweede keus: ditto. Toen was het op: kom toch bij ons slapen: het halve huis staat leeg. Om 9 uur kwam zijn vrouw van haar werk -verpleeghuis- en keek even: hmm, wat heeft ie nou weer binnengehaald... Later bleek ze heel aardig. Ze reizen zoveel mogelijk omdat haar ene oog al kapot is aan de kanker en het andere een kwestie van tijd zou kunnen zijn...

Dikke wind door het dal: tegen tot Philippsthal, daarna mee. 

De brug der Duitse Eenheid in Vacha was een mooi punt: de bui stopte, de wind kwam van achter, de temp steeg door wat zon: wat die Eenheid al niet vermag. Trouwens leuk , de grens dwars door je huis, gedurende 40 jaar... Het is heel interessant de nog bestaande verschillen tussen OOST en WEST waar te nemen, zowel in landschap, bebouwing en mentaliteit van de mensen. Heb de oude grens in de kaartjes gekleurd: geeft nog meer perspectief.

Indrukwekkend waren inderdaad de zoutbergen.

Onverwacht was het feit dat het dal daarna steeds breder en vlakker wordt: je verwacht meer engte naarmate je stroomopwaarts gaat, hier niet dus. Wel jammer dat ik niet zo veel van het landschap heb gezien als ik wel zou willen: met al die modder moet je steeds op het pad letten.


080415.dinsdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
64,71 4:17  42  14  10:00 Breitungen 19:00 Trostadt 4-12 °, meest 8 bewolkt, maar bijna droog


Na veel kletsen met gastheer en -vrouw  weg, samen met de baas die een stuk mee wil rijden. [Ik naar boven zwoegend op een lage versnelling, hij op een versnellingsloze fiets op de trappers staand : twee keer zo snel, en dat voor 60 jaar.]
 {trouwens voor degenen die de filmseries van de "Heimat" kennen -waar ik zo gek op ben:  In de derde serie worden na de wende een drietal vaklui uit Dresden gehaald om het beroemde vakwerkhuis opnieuw te bouwen: dat is exact onze gastheer}

Nadat ik wat foto´s van hen nam, wilde hij ook even en laat prompt mijn toestel met de telelens naar onder op de keien vallen : einde van m´n goede Ricoh....Na bezoek aan zijn verzekeringsjuf en de nodige koffie + in Meiningen een fotozaak gezocht: nop, alleen een portretteerder. Zegt iemand : ja , maar er ook een kleine Quelle hier..... blijken exact mijn toestel te verkopen en als winkeldochter voor de halve prijs. Kan ze de accu niet vinden: nog eens een mooi bedrag er af: nieuwe Ricoh voor 125€, doe me dat eens na. Accu er in, kaartje er in en draaien maar !

Gekomen tot Trostadt, een vernieuwde watermolen/hotel langs de weg. Goed en redelijk van prijs.{naam komt nog}.

Wat me zo opvalt hier , hiervóór en later (nu ik dit type in het Fichtelgebergte): er wordt zo ontzéttend veel gekapt in de bossen, soms meer dan de helft dit of vorig jaar. Te zware stormen, hebzucht, domheid ?


080416.woensdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
88,4 6:01 50 14  9:45 Trostadt 19:10 Strössendorf 7-8 ° even zon: 14 °  , in buien  -2/+2 °


grenswegVandaag Hildburghausen en omgeving onveilig gemaakt, daarna een mooi afscheid van het Werradal: mooi breed pad , hoog boven de vallei en een doorkomend zonnetje  én de dalwind mee.  Ook de grensstreek op weg naar Coburg was mooi en rustig. Weer eens wat vergezichten.
Nabij Coburg begon het te betrekken.

In Coburg wat foto´s gemaakt om te bewijzen dat ik er weer was en verder 2uur de stortbui uitgezeten op een overdekt terras, waar ze voor ons speciaal de warmte lampen aandeden (ons= zat weer eens te zwetsen met een interessante Duitser+hond). Daarna in buien de stad uit , wat routes uitgezocht, Lichtenfels bekeken en me tot duitse worst laten verleiden.


Wat niet in het boekje staat en echt een kleine omweg waard is : het klooster van de 14 heiligen, iets ten zuiden van Lichtenfels. (volg de main route richting zuiden en je komt er van zelf , een km. of  6 geloof ik. Weer foto´s gemaakt. Het is een unieke kerk qua bouw: drie ovalen met heel veel ramen: moet je zien.

Verder rustige routes langs de Main met de bekende klimmetjes de dorpen uit.
Geland bij zür Linde (zo heten ze hier allemaal). Boers, maar goed en goedkoop: mag op de lijst. En, o ja, diegene die mij drie - vooruit:2- volzinnen van de wirt kan uitschrijven mag op mijn kosten ter plekke een pilsje drinken......





080417.donderdag

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
84,46 6:24 42   12  9:15 Strössendorf 18:52. Bad Berneck 4,4 ° - 7,7 °, later 12 koude wind, later zonnig


Vandaag de alternatieve route naar Bayreuth maar eens proberen. [rood en groen in kaart]
Al snel komen we -ter hoogte van Schwarzach- een nieuw fenomeen tegen: fietspadstenen met een holte in het midden: een perfecte test of banden, frame, bagage, jijzelf nog wel in goede staat zijn. Als je dit haalt, mag je weer 1000 km verder...


Weet niet wat het is vandaag, maar kom geen cm. vooruit.  Naar de samenvloeiing van de rode en de witte Main gereden, altijd wel leuk zoiets, maar het leverde, behalve natte voeten vanwege het plaatselijk moeras, niet veel spectaculairs op. Omdat ik daar toch al was, het (lange) alternatief over de oude spoorbaan gereden -dus niet de oorspronkelijke route, luilak. Daar werd ik voor gestraft: heet, koud, pet op, bril op, dextrose (voor het eerst sinds weken) , maar nog steeds snuiven en puffen. Wel was er een leuke wind tegen: mooie helling af, maar je moet bijtrappen, anders sta je stil. Hier in Altenplos een stehcafé met zeer voedzame notenkoek en de winkeldame die haar dochter opbelt en constateert dat ze nu alwéer aan de computer zit in plaats van Latijn te leren.... ja, ja,  een leuk gesprek volgt..

 Een paar buien waren eruit te fietsen, maar niet allemaal.

Na een uur of wat in Bayreuth had ik het -als erkend cultuurbarbaar-  wel gezien, dan de alternatieve route maar een stuk afmaken. Intussen ook wat fitter geworden dankzij de Hollandse Matjes. Dan komt er een leuke klim naar Neumersdorf : een stukje zelfs in m´n 1e versnelling. {echt steil of toch nog moe?}. Het weer is opgeknapt: 12 ° en zonnig. Dat helpt wel.

Ten lange leste Bad Berneck bereikt, bij gasthof uit de lijst (aardig en goedkoop: slagerij aan huis)




080418.vrijdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
59,8  4:08    36 14   10:45 Bad-Berneck 18:00 Bad-Berneck 15-16 ° waterzon.


Pas om 10:45 weg: de dochter had de sleutel van de garage mee naar school.
 
Bad_berneck naar Kulmbach v.v. gedaan. [magenta in kaart]
Wind door het dal: heen 33 km/uur , terug 17 !


De kaart van Kulmbach mag van mij weg: ga de stad in -is maar klein. Wil je weer weg: zoek de rivier op en vervolg je tocht (maar misschien word ik te gemakkelijk). Trouwens: waarom al die alternatieven rondom de stad: waarom zou je hem mijden ?

Zoals gevraagd een alternatieve weg gezocht - en gevonden [blauw in kaart]. Dat geeft een prettig gevoel. Bijna helemaal langs de Donau, dus vlak. Weiland nu wel een beetje sompig, maar in het seizoen prima te doen volgens de locale fietsers.

Stoomtreinmuseum  is groots - voor een treinengek.( de kroeg daar op de hoek is letterlijk shit: bedorven slagroom).

Lang getutterd bij het museum en het uitzoeken van de wegen. Op gemakje weer naar hotel. Alle tijd. Rustige dag.


Misschien hier even een verhaaltje over de fiets:

 De Rohloff naaf doet het prima. Na een 1000 km maakt hij boven de 7 helemaal geen geluid meer, er onder blijft het een beetje koffiemalen in alle versnellingen. Eerst dacht ik dat er een andere overbrenging op moest, maar daar kom ik op terug: in de 1e doet ie iets van 1,7 m per trap, dat is 3,7 km/uur als je rustig trapt: val je bijna nog niet om. Lager heeft geen zin. Dan moet je maar minder bagage meesjouwen.

Het Avaghon-frame (ex. villinger-cabonga) is prima. Had misschien net een maatje kleiner kunnen nemen -de bracket is wat hoog, maar dat heeft ook zijn voordelen. Het leuke is dat ik nu opeen 26" fiets hoger zit dan op m´n oude vertrouwde 28" giant .
De swalbe suprême banden van 50mm zijn voor dit werk perfect: hele goede grip op harde grond - ook in regen. In dikke modder slipt het weinige profiel direct vol en is het hopen dat je nog vooruit komt. De dikte helpt daar wel enorm bij. Op 3,8 bar is er een mooi evenwicht tussen comfort en snelheid. Deze route met dit weer is wel een mooie test voor die dingen. Conclusie: ik wil nooit meer anders. [het kan dus goed zijn dat mijn commentaar over sommige weggedeelten: valt wel mee, met mijn vroegere veel smallere banden heel anders was geweest...] Had nog een hele lijst met handige en goedkope dingen: dat komt nog wel eens...


080419.zaterdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
55,2 4:58 42 
9:45 Bad-Berneck 18:30 Marktredwitz 2-5 zeer nat


Vertrek in de regen. Maar die zou toch de hele dag neer blijven komen. En als er nog íets in die wolken zit komt het er bij het sterk stijgende Fichtelgebergte wel uit. Dat hebben we geweten. Bijna de hele dag plenzen. Regenpak aan. Die nieuwe overschoendingen ook. Waardeloos. Je wreef blijft droog, maar je voorvoet wordt kletsnat, met koude voeten als gevolg. En dan stijgt en daalt het nog zo leuk in dit gebergte. Toch geprobeerd iets van de mooie natuur mee te nemen, want mooi is het wel. Vanwege het weer gedurende de hele dag 2 mensen gezien !

Braaf de routes gevolgd tot en met Fichtelberg. [rood in kaart]. Daar onder een tractor even geschuild en wat thee gedronken (in de verpakking die ik aan had en de druip die daar uit komt durf ik niet met fatsoen een gaststätte binnen, waar half Duitsland zich warm zit vol te schransen aan de zaterdagse mittagstisch). Gezien de verdere routebeschrijving met een heleboel erge klimmetjes én het feit dat er voor mijn neus een mooi bordje Marktredwitz stond met het tekentje van de eurowegen, dacht ik: dat is vast korter. DOM, dom. Leert het ook nooit. Groen in kaart: over Nagel, hohenbrand, Kösseine (de top) luisenberg, alexandersbad centrum, kleinwendern, sichersreuth, dan op tast parallel aan grote weg, uiteindelijk hier beland. Vanwege de nattigheid is hier = JH. Met gratis een hele avond een laptop:  dit rapport.
Heb wel heel veel steile klimmetjes op m´n hals gehaald vandaag. En dan die dauerregen...
In 1 dag bijna m´n remblokje totaal versleten, terwijl ik er normaal een jaar of 3 mee doe... als je vandaag  naar beneden mocht, dan was het een en al kuil en modder, vandaar.

Tot over een week of zo,
Bert

Ten eerste een excuus voor de vele type- en spellingsfouten in het Praag-4 verslag. Dat komt door: vermoeidheid, vreemde laptop, en ‘word’ dat persé alle Nederlandse woorden in correct Duits wil schrijven. Dan zie je het een en ander over het hoofd.


080420.zondag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
54,27 4:21    53 12 
Marktredwitz
Marktredwitz
heerlijk zonnig


Vandaag eerst dochterlief opgehaald bij het station. ‘s Middags haar toch een proefje van het Fichtelgebergte willen geven, dus de formele route, die ik gisteren vanwege de regen verliet -zie aldaar[magenta in kaart]- tussen Marktredwitz en Mehlmeisel OW en WO gereden.

We hadden heerlijk zonnig weer - des dochters eigen. Op een paar verbeteringen na was het een leuke oefentocht en ze vond de omgeving fantastisch. Dat is het ook wel als je zo uit de trein stapt. 

Samen in de JH blijven slapen.


080421.maandag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
69,26 6:06 59  11 9:45 Marktredwitz 18:30 Horni Zandov 11-17, meestal 15 Eerst wat zon, later trok het dicht


Vertrek 9:00, maar boodschappen.
Tot de grens geen problemen. Na de grens toch wel een enigszins ander soort wegen, zeker qua onderhoud...! (alhoewel pal na de grens de EU een super fietspad financierde). De alternatieve route gereden (de formele dus Niet) , inclusief een bezoek aan Frantiskovy Lazne.

Cheb was een onverwacht mooie stad - en bekijk de buitenwijken eens...! Daar steekt het ex. Oost Duitsland toch rijk bij af.  De reacties op fietsers -vooral in die buitenwijken- is beetje zwart/wit: De meeste mensen kijken bewust de andere kant op, willen je niet zien of vinden je idioot; anderen kijken, vragen zich af of ze kunnen helpen en proberen dat ook: oudere mensen of fietsende jongeren.  Interessant, zullen we maar zeggen.

De gele bordjes in Tsjechië zijn prima, de potholes ook - op hun manier. De bewegwijzering was zo goed dat we het principe gingen hanteren: twee kruisingen zonder bordjes ?: dan zitten we zeker fout: ga maar terug.

We hadden wat last van ‘dalwind’ tegen .

Geslapen in leuk pension in Horni Zandov.  Was er precies op het moment dat we moe werden. Platteland, maar daardoor leuker en gezelliger dan stadspension.

Vanmiddag tijdens een afdaling met 58 km/u begon de zaak plotseling te shimmiën: een eng gevoel bij die snelheid zo wiebelend een bocht in moeten gaan. Het was snel te stabiliseren en kwam door groot verschil in gewicht achtertassen op dat moment, maar toch...   Moeten we aan de helm ?!


080422.dinsdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
57,7 5:05 42 11  10:00 Horni Zandov 19:00 Konstantinovy Lazne 5-12, 's middags rond de 7 hele felle NO wind met af en toe buien-restanten


Vertrek na een ontbijt met o.a. verse selderij ! Geeft pit voor de hele mooie lange helling van 2,8 km. , waar we mee starten. Mooie vergezichten door de nevel heen.

Mariënbad is herrijzende glorie.



De alternatieven van de dag gereden (samen is dat makkelijk: alle twee een route). Het alternatief bij Klooster Tepla was wel koud door de doorstaande wind, maar het zeer goede diner ( om 15:30) in het warme klooster deed alles vergeten.



Slapen in Flora in Konstantinovy Lazne.. Het was niet zo best , vooral de huiswacht en het onderhoud: goed ding, slecht beheerd.  Het stadje was (nog) wat verlaten, maar wél mooi.



080423.woensdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
99,46   8:01  50 12 8:30 Konstantinovy Lazne 21:08 Komárov 12- 18 bloemkoolwolken en veel zon


Vertrek na een zeer matig ontbijt.
Sipin als nederzetting niet bewust gezien, maar de haarspelden op en neer waren de enige van de hele reis - en nog te doen óok.  

Het hele stuk tot aan de stad Plzn was mooi over hoogvlaktes, met kuddes herten op de landerijen en rennend over de weg.

We onderzochten en keurden een nieuwe route Plzn IN goed; de alternatieve route de stad UIT was niet te vinden, zelfs de plaaselijke politie zag het niet {dag later vonden we de fout}

Lekker gegeten in een plaatselijk zeer populair (dus goed) dienblad-restaurant met natuurvoeding.
Mooie parken en boulevard. De brouwerij bezien zonder nuttigen van het edele Pilzner: dan weet je zeker dat je geen km. verder komt....

Vanwege slaapplaatsproblemen en ondergaande zon vanaf Dobriv tot aan Komárov de 117 gereden, en niet de route.  Aankomst  bij laatste schemer.
In Dobriv is langs de route een nieuw pension, maar dat pretendeerde vol te zijn - waar maakten we dat toch eerder mee..?   [eigenlijk hadden we in Rokycany moeten blijven slapen, achteraf bezien]. Het ‘pension’ in Komárov uit de lijst moet geschrapt: niet alleen simpel, maar simpelweg vies. Even eerder langs het plein is er een nieuwe -en goede: Penzion Komárov,  Námesti J. Husa 38.

Het was een mooie tocht met veel vergezichten en aardige dorpjes: niet rijk, maar -meestal- ook niet verwaarloosd. Talea had kilometers lang een wipzadel en kon me (dus) niet inhalen voor het gereedschap, wat niet zo leuk voor haar was. Zelf wat last van aders in kuit.



080424.donderdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
78,2 5:42  45  13 10:30 Komárov 18:15 Zadni-Treban 12-18
Bloemkoolluchten met heel veel leeuweriken.
in stad soms 22


Leuk gesprek met jongen van pension: lang in Londen gewerkt in de bouw, nu hier thuis weer zijn eigenlijke beroep: automonteur. Later nog langs geweest en over de Rohloff-naaf gediscussieerd. Heel aardig: had tóch ontbijt gemaakt voor ons.
Wij zijn met de trein (met fietsinstap op 1,50 m.,  dát is leuk tillen met al je bagage er op ..!) van Horivice terug gereden naar Rokycany om nu netjes de route te rijden [geel in kaart]. Ter plaatse eerst een koffie (met hard klutsen maak je van melk toch geen slagroom, maar wél lekker schuim)

Hele dag min of meer een vals plat mée en de (weinige) wind óok. Tempo tussen de 8 en 14 km/u; in afdalingen natuurlijk harder. Treuzelen, genieten.
Rustige mooie wegen door ruim landschap . Af en toe een verrassing, maar dat hoort er bij.

Rond de spits zijn de wegen drukker: vooral de 114 ná het alternatief rond Horovice was rond 16:00 / 17:00 vol met vrachtverkeer.

Pension uit lijst te Zadni-Treban. Wat shabby en het water is GEEN drinkwater, zonder alternatieven: schrappen uit de lijst. [Als je bij het plaatselijk station het fietsbruggetje over de rivier neemt heb je aan de overkant een prima pension, maar dat is -voor ons- napraten].  Heerlijk zitten bunkeren in het centrale restaurant in Revnice (ondanks lage fietstempo, maar dankzij de 100 km. gingen een omelet, forel_met, en dik toetje er best in bij dochterlief).

De truc om op korte afstand van een grote stad rond een station de overnachten werkte ook hier weer best: goedkoop, handig, late verbindingen.
De pink voor de derde keer ontstoken, en een stuk uit een kies.... reizen = lijden ?!


080425. Vrijdag.

'S Morgens eerst naar Karlstein; later met trein bezoek aan Praag. Bijna hele dag plensbuien. Kalverstraat met toeristen, maar dan in de hele stad...  Dure, slechte eetgelegenheden... enfin, kan je vast weer wennen aan Holland.


080426.zaterdag.

km rijtijd top gem. weg waar aan waar temp weder
61,8  4:59 38  12  10:00 Zadni-Treban 18:30 Praha graad of 18 ? Lekker zonnetje

Laatste fietsdag: naar Praag. 

Rustige dag, lekker peddelen en route-problemen oplossen. Toch nog even zorgen dat je op tijd bij de trein bent...  Geen toeristje meer gespeeld: geen van beiden nog zin.

FIS.

Dat was het dan. Veel plezier er mee, net zoals aan deze kant...
Bert

P.S.
Zal over een week -als ik weer thuis ben- apart een lijst met logeeradressen maken/verbeteren.
Er zijn een paar honderd foto’s van allerlei situaties. Vraag maar en ik kijk of er iets te leveren is.